Hrvatskim prijevoznicima smanjuje se konkurentnost
Hrvatskim prijevoznicima smanjuje se konkurentnost
Veliki broj hrvatskih prijevoznika trenutno posluje s negativnom ili minimalnom profitabilnošću, pod pritiskom smo ekonomske krize i već šestu godinu za redom bilježimo pad količine prevezene robe, a zabrinjava i sve veći ukupni udio stranih prijevoznika u prijevozu roba cestom, istaknuo je predsjednik Ceha prijevoznika Hrvatske obrtničke komore (HOK) Vladimir Celiščak na otvorenju 7. susreta prijevoznika HOK-a 12. prosinca u Varaždinskim Toplicama.
Gledajući godinu unatrag, određeni pozitivni pomaci u ovoj djelatnosti su se dogodili, a u velikom je dijelu to rezultat suradnje Ceha prijevoznika s resornim ministarstvom i ostalim relevantnim institucijama.
Donesen je Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, u kojega su dijelom ugrađeni i prijedlozi ovog Ceha, no međutim, dio poslovanja u području prijevoza još je uvijek nedefiniran.
Ono što svakako u ovome trenutku još treba istaknuti je generalna nekonkurentnost u odnosu na prijevoznike iz susjednih zemalja, koja zabrinjava sve cestovne prijevoznike, zaključio je Celiščak.
Predsjednik Hrvatske obrtničke komore Dragutin Ranogajec naglasio je kako je sve veći broj prijevoznika posljednjih godina bio primoran otpuštati dio zaposlenih, a neki su i zatvorili svoje obrte. Zato smo, rekao je, u više navrata tražili od nadležnih institucija smanjenje troškova poslovanja.
Trudili smo se biti proaktivni i uključiti predstavnike prijevoznika u izradu svih zakonskih propisa vezanih za prijevozništvo. Želja nam je bila koordiniranim radom podići hrvatsko prijevozništvo na višu razinu te izbjeći donošenje nedorečenih zakonskih propisa koji otežavaju rad prijevoznicima te ostavljaju prostor za rad na crno. Međutim, i dalje vlada praksa donošenja zakona i propisa bez konzultacije s predstavnicima onih na koje se ti zakoni odnose, u ovom slučaju prijevozničkog sektora, zaključio je Ranogajec.
Na 7. susretu prijevoznika HOK-a održanom 11. i 12. prosinca, razmotrena je problematika vezana uz obavljanje prijevozničke djelatnosti, prezentiran je rad Ceha i njegove tri sekcije (Sekcije brodara, Sekcija prijevoza putnika u cestovnom prometu i Sekcije taksi prijevoza) u prošlom razdoblju, kao i aktualne novosti u poslovanju ovog sektora: među ostalim, primjena Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, EURO 6 vozila; CMR Konvencija, EU pravna regulativa u području prijevoza.
Sudionicima je prezentiran i prijedlog za dobrovoljnu uplatu članarine za dodatne usluge, ujedno i anketa o tom prijedlogu. Naime, vodstvo Ceha prijevoznika predlaže da obrtnici koji obavljaju djelatnosti prijevoza uplate dobrovoljnu članarinu za dodatne usluge, a čija bi osnovna namjena bila osigurati dovoljan iznos sredstava za zapošljavanje osobe koja bi se u HOK-u bavila isključivo prijevozničkom problematikom. Ujedno, dobrovoljnom članarinom obrtnicima bi se omogućile nove usluge – povoljnije osiguranje, gorivo, gume, rezervni dijelovi i edukacije.
U drugom dijelu skupa održana je panel diskusija s predstavnicima resornih ministarstava i institucija o najvažnijim temama s kojima se prijevoznici susreću u svakodnevnom poslovanju: praktičnoj primjeni Zakona o prijevozu u cestovnom prometu; odgovornosti prijevoznika kod pretovara vozila, Zakonu o radnom vremenu mobilnih radnika, mogućnosti povremenog zapošljavanja radnika te plaćanja PDV-a u RH od strane prijevoznika iz ostalih država članica EU.
Domaćin ovogodišnjeg skupa je Obrtnička komora Varaždinske županije, a pokrovitelj Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture.
********
Ceh prijevoznika Hrvatske obrtničke komore okuplja 7.400 obrtnika koji se bave prijevozničkim djelatnostima – unutarnjim i međunarodnim prijevozom tereta, unutarnjim i međunarodnim prijevozom putnika, autotaksi prijevozom i morskim prijevozom tereta i putnika.
Od navedenih 7.400 obrtnika koji imaju registriranu djelatnost cestovnog prijevoza 2.395 je registrirano za cestovni prijevoz putnika, 5.929 je registrirano za cestovni prijevoz robe i usluge preseljenja, a 1.543 obrtnika imaju registriranu djelatnost vodnog prijevoza.