NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA - JAVNA RASPRAVA
NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA - JAVNA RASPRAVA
Dana 10. siječnja 2014. (petak) Ministarstvo gospodarstva RH povodom Nacrta prijedloga Zakona o zaštiti potrošača kao nositelj izrade nacrta prijedloga Zakona, otvorilo je javno savjetovanje sa zainteresiranom javnošću.
Nacrt prijedloga Zakona ministarstvo je izradilo u suradnji sa Pravnim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu dok je Hrvatska obrtnička komora konzultirana na radnom sastanku na temu odredbi koje reguliraju akcije, sniženja i rasprodaje.
Ministarstvo gospodarstva RH nositelj izrade nacrta prijedloga Zakona o zaštiti potrošača
Javna rasprava od 10. do 24. siječnja 2014.
Svrha izrade Nacrta prijedloga zakona o zaštiti potrošača
•Ovim Zakonom prenijet će se u nacionalno zakonodavstvo Direktiva 2011/83/EU Europskog parlamenta I Vijeća od 25. listopada 2011 o pravima potrošača te o izmjeni Direktive Vijeća 93/13/EEZ i Direktive 1999/44/EZ Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive 85/577/EZ i Direktive 97/7/EZ Europskog parlamenta i Vijeća kojom se prvenstveno uređuju odnosi trgovaca i potrošača u pogledu ugovora sklopljenih na daljinu i ugovora sklopljenih izvan poslovnih prostorija.
Svrha predmetne Direktive je određivanje ujednačenih pravila za zajedničke aspekte ugovora sklopljenih na daljinu i ugovora sklopljenih izvan poslovnih prostorija napuštajući pri tome pristup minimalnog usklađivanja iz ranije važećih direktiva, ali istovremeno dozvoljavajući državama članicama da pojedinu problematiku urede sukladno svojim specifičnostima.
Nadalje, predmetnom Direktivom uređuje se pravo jednostranog raskida kod ugovora na daljinu i ugovora sklopljenih izvan poslovnih prostorija te se usklađuju određene odredbe koje se odnose na
isporuku i neke druge aspekte ugovora između trgovaca i potrošača.
Ujednačena pravna pravila uređena predmetnom Direktivom trebala bi doprinijeti visokoj razini zaštite potrošača, boljem funkcioniranju unutarnjeg tržišta i većoj razini pravne sigurnosti između trgovaca i potrošača.
•Također, ovim će se Zakonom urediti i odredbe za koje se tijekom provedbe važećeg Zakona uočila potreba za poboljšanjem. Neke od novina ovog Zakona o zaštiti potrošača odnose se na detaljnije uređivanje posebnih oblika prodaje, a posebno sezonskog sniženja, rasprodaje i akcijske prodaje.
Obzirom da su pojedini trgovci u proteklom razdoblju narušavali tržišno natjecanje prilikom akcijskih prodaja, sniženja i rasprodaja, a radi čega su potrošači vrlo često bili zavarani i uslijed toga donosili odluke o kupnji bez točnih i potpunih informacija, bilo je potrebno ovo područje detaljnije urediti.
Za sve posebne oblike prodaje, uključujući i odobravanje popusta zajedničko je isticanje dviju cijena i to redovne cijene i cijene važeće tijekom trajanja takvog oblika prodaje.
•Što se tiče jačanja uloge jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u provedbi politike zaštite potrošača, važno je istaknuti da su, u odnosu na dosadašnji Zakon, podrobnije propisane aktivnosti lokalne samouprave, prvenstveno na jačanju njihove uloge na području savjetovanja potrošača.
Na ovaj način povećava se uključenost jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u potrošačku politiku.
•U pogledu udruga za zaštitu potrošača predloženo je da Ministarstvo vodi upisnik udruga i saveza udruga za zaštitu potrošača, a u koji će se moći upisati samo udruge i savezi udruga koji će ispunjavati uvjete propisane zakonom.
Udruge za zaštitu potrošača su važan dionik u provođenju politike zaštite potrošača, koje u svom djelovanju moraju biti neovisne od trgovaca te se stoga za njihov rad osiguravaju sredstva u državnom proračunu.
Slijedom toga pokazalo se potrebnim utvrditi kriterije koji će omogućiti prepoznavanje reprezentativnih udruga koje svojim aktivnostima doprinose edukaciji i informiranju potrošača čime doprinose razvoju politike zaštite potrošača, a sto će osigurati transparentnije trošenje sredstava iz državnog proračuna.