27 Lis 2009

Zaštita potrošača i osnovne obveze obrtnika – obavijest, dostavlja se

Prema podacima dobivenim neposredno od obrtnika, u posljednje vrijeme inspekcijske službe intenzivnije provode nadzor nad primjenom odredbi Zakona o zaštiti potrošača (NN 79/07 125/07, 75/09, 79/09, 89/09). Obzirom je Zakon djelomično izmijenjen, te je u izmijenjenom obliku na snazi od 16. srpnja 2009. godine, koristimo priliku ponoviti koje su osnovne obveze obrtnika. Napominjemo da su, prema ovom Zakonu, svi obrtnici“ trgovci“ definirani kao osobe koja djeluju na tržištu u okviru svoje poslovne djelatnosti. Nasuprot njima su potrošači , a to su sve fizičke osobe koje sklapaju poslove na tržištu u svrhe koje nisu namijenjene poslovnoj djelatnosti.



Osnovne obveze svih obrtnika (trgovaca) su:

1. prodati proizvod koji je izložen i ponuđen na prodaju, odnosno pružiti uslugu koja je predmet njegova poslovanja

– odbiti prodati izloženi proizvod može samo ako se izlaganje ne smatra ponudom prema propisima obveznog prava

– odbiti izvršiti uslugu može samo ako to proizlazi iz okolnosti slučaja ili običaja

2. ispuniti sklopljeni ugovor

– u slučaju materijalnih nedostataka proizvoda, trgovac je dužan ili ukloniti nedostatak, ili predati drugi proizvod bez nedostataka, ili sniziti cijenu, ili vratiti naplaćeni iznos, što ovisi o izboru potrošača

– u slučaju nedostatka izvršene usluge, trgovac je dužan ili ukloniti nedostatak, ili sniziti cijenu, ili vratiti naplaćeni iznos, također ovisno o izboru potrošača

– ugovor nastaje prihvatom ponude i ne mora uvijek biti pisani dokument

– nedostatak se dokazuje vještačenjem, ako je to nužno, a tko snosi troškove ovisi o rezultatu

3. u prodajnom prostoru (radionici) jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti prodajne uvjete

– posebne uvjete za pojedine proizvode mora istaknuti na mjestu tih proizvoda

– posebne uvjete za pojedine skupine potrošača (npr. za umirovljenike, studente, mladence i dr.) također treba jasno i vidljivo objaviti u radionici

4. jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti iznos maloprodajne cijene proizvoda ili cjenik usluga

– ovisno o vrsti proizvoda, moraju se istaknuti i cijene za jedinicu mjere proizvoda ili usluge

5. za usluge popravka i održavanja proizvoda čija je vrijednost veća od 500,00 kuna mora ispostaviti ponudu i radni nalog koji sadrže:

– opis radova

– potreban materijal i dijelove

– obavezni potpis trgovca i potrošača

– jedan primjerak radnog naloga mora se predati potrošaču

– u slučaju da se tijekom popravka pojavi potreba za dodatnim radovima, materijalom ili dijelovima koji cijenu povisuju za više od 10%, potrebno je prethodno pribaviti suglasnost potrošača u pisanom obliku (može i putem telefaksa ili elektroničke pošte)

6. ambalaža mora biti neškodljiva za zdravlje i prilagođena proizvodu, te ne smije dovoditi u zabludu u pogledu mase i veličine proizvoda

– po zahtjevu potrošača, trgovac je obvezan zadržati ambalažu

– cijena usluge zamatanja, posebnog papira i ukrasa mora biti vidljivo, jasno i čitljivo istaknuta

– vrećice i torbe sa logotipom, znakom, sloganom ili nazivom ne smiju se naplatiti

7. izdati račun koji mora biti točan, neizbrisiv, jasan, vidljiv i čitljiv

– cijene u računu moraju odgovarati istaknutim cijenama u radionici

– račun mora sadržavati sve podatke prema poreznim propisima

– prema Zakonu o porezu na dodanu vrijednost

– gotovinski račun: broj i nadnevak izdavanja, naziv, adresa i porezni broj prodavatelja, oznaka mjesta isporuke, količina i uobičajeni naziv dobara ili usluga, ukupni iznos naknade i PDV-a po poreznim stopama

– bezgotovinski račun: mjesto izdavanja, broj i nadnevak, naziv, adresa i porezni broj prodavatelja, naziv, adresa i porezni broj kupca, količina i uobičajeni naziv dobara ili usluga, nadnevak isporuke, iznos naknade razvrstan po poreznoj stopi, iznos PDV-a razvrstan po poreznoj stopi i zbrojni iznos naknade i poreza.

8. obračunati i potrošaču isplatiti kamate na uplaćeni predujam, ako je prodaja proizvoda ili pružanje usluge uvjetovano plaćanjem predujma, a rok isporuke je dulji od jednog mjeseca

– kamata se računa od dana primljenog predujma do dana isporuke

– primjenjuje se kamatna stopa poslovne banke trgovca za oročene štedne uloge na tri mjeseca

9. omogućiti potrošačima podnošenje pisanih prigovora i odgovoriti na njih najdulje u roku od 15 dana od zaprimanja

– prigovori se mogu podnositi osobno u radionici, putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte, kako to odredi trgovac

– obavijest o načinu podnošenja pisanih prigovora mora se vidljivo istaknuti u radionici

– trgovac je dužan voditi pisanu evidenciju prigovora i odgovora i čuvati je najmanje godinu dana od dana primitka prigovora

10. Zabranjeno je ostavljanje oglasnih poruka i materija u poštanskim sandučićima ili na njima kao i na ili ispred kućnih vrata, na kojima je jasno napisana zabrana ostavljanja

Nadzor poštivanja obveza iz Zakona o zaštiti potrošača u poslovanju obrtnika provode nadležni inspektori Državnog inspektorata i pojedinih ministarstava, a za sve navedene obveze propisane su novčane kazne za obrtnike u rasponu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna.

  Vijesti - Sve